In Bodycontrol

De straddle, zo wijd mogelijk!

Press naar handstand, front lever, planche, back lever, shoulderstance, bent arm stance, elbow lever, bent arm planche, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allen hebben één ding gemeen: wil je deze oefeningen leren, dan moet je hier naartoe werken.  Met progressie-oefeningen werk je stap voor stap naar een eindresultaat. En dit is waar de straddle (het zo wijd mogelijk houden van de benen) om de hoek komt kijken!

Het balansprincipe:

De straddle is nooit de eindoefening, maar altijd één van de laatste progressies die je doet bij het werken naar je nieuwe skill. De eindoefening is te zwaar, dus moeten we deze vergemakkelijken.

Door de benen wijd te houden verkort je de afstand waar gewicht gedragen wordt; het gewicht komt dus dichter bij het balanspunt te liggen. Dit scheelt een hele hoop in het uitvoeren van de oefening.

Doordat er meer gewicht bij het balanspunt ligt (5), hoeft er minder kracht te worden geleverd om de oefening uit te voeren.

Hoe kom ik naar een goede straddle?

Een goede straddle komt niet vanzelf, het vergt veel (dynamisch en statisch) rekken en veel geduld. Het liefst  dagelijks, maar minimaal twee maal per week, dient er gewerkt te worden aan mobiliteit. Ook een stukje kracht is nodig. Dit ga je merken wanneer je de voeten van de vloer houdt in bijvoorbeeld straddle-zit. De bovenbenen gaan branden en vaak gaat dit in het begin gepaard met kramp.

Het afspannen van de benen is noodzakelijk omdat je daar stabiliteit uit kunt halen. Dit afspannen kun je gelukkig heel simpel bereiken: het komt wanneer je je been strekt en met je tenen gaat “wijzen”.

De oefeningen zullen zeer doen en, als je ze goed uitvoert, altijd zeer blijven doen. Forceer niet! Resultaat komt komt met de tijd, dus heb geduld.

Hieronder een kleine “guide” om je straddle te verbeteren:

Opmerkingen:

De oefening met het toegevoegde gewicht is een progressie, wanneer je al een redelijke straddle hebt kun je deze toevoegen, zo niet, dan zou ik deze oefening nog even laten liggen.

De oefeningen uit het filmpje zijn deels dynamisch en deels statisch. Wanneer je nooit statisch rekt dan kan dit krachtverlies betekenen. De meeste mensen zijn het statisch rekken niet gewend. Ik raad je dan ook aan om deze oefeningen op rustdagen/na de training uit te voeren, zodat het je training niet in de weg staat. Wanneer je de guide al een tijdje gebruikt zul je zien dat dit nog geen tien minuten van je tijd inneemt, een korte toevoeging op je trainingsdag dus!

De oefeningen zullen zeer doen en, als je ze goed uitvoert, altijd zeer blijven doen. Forceer niet! Resultaat komt komt met de tijd, dus heb geduld. Spierpijn de dag erna is heel normaal en niets om zorgen over te maken. Wanneer je forceert zul je dit goed voelen in de hamstring. Een week rust en goede verzorging en je bent weer klaar om verder te gaan.

Tijd voor Training!

Ik zou het leuk vinden om  fotos en videos te ontvangen wanneer je deze guide gaat gebruiken, dit kan via mail, hier op ons blog, of gewoon een berichtje op facebook. Doe jij andere oefeningen die je straddle verbeteren? Laat het ons weten!

Heel veel succes met het trainen van je straddle!

Recent Posts
0