In Bodycontrol

Een muscle up in de ringen
Het leren van de muscle up transitie.

Om vrij te kunnen bewegen in de ringen is er een manier nodig om van onder de ringen, boven de ringen te komen. Nu klinkt het misschien vreemd om te zeggen, maar de makkelijkste manier hiervoor is de muscle up! Wanneer je deze beweging onder controle hebt, zul je merken dat de ringen ineens een veel interessant(er) trainingsonderdeel zijn geworden.  Sterker worden en training is nog nooit zo leuk geweest na het leren van de muscle up.

Roy en Jaap 30 seconden muscle up

Wanneer nieuwe mensen bij ons binnen komen zien ze vrijwel gelijk onze ringen hangen. Vaak krijg ik dus ook de vraag: “Wat kun je daar nu allemaal mee?” Waarop ik ze graag wat beweging in de ringen laat zien. In plaats van de pullups en dips bouw ik dan graag een flow; Van onder naar boven de ringen (en weer terug) door beweging aan elkaar te koppelen. Deze vrijheid heb ik verkregen door het leren van de muscle up en, later, een reeks andere  beweging om van onder naar boven de ringen te komen!

Waarschuwing: Start niet te vroeg!

Vergis je niet: de muscle up is absoluut geen makkelijke beweging. Sterker nog: het is een ontzettend complexe beweging waar niet te vroeg mee gestart moet worden! Zoals eigenlijk altijd geldt: de basis is belangrijk. In dit geval de pull-up en de dip.

Wij zeggen dan ook graag:

Geen 5×5 pullups? Geen 5×5 dips? Geen muscle up!

Wanneer je dus nog geen 5×5 pullups/dips hebt, dan kun je beter hier je tijd aan besteden. De pullups en dips moeten ‘strict’ gebeuren. Dat wil zeggen: geen gezwaai met de benen of het hele lichaam, of vreemde zwembewegingen! De muscle up vergt veel basiskracht en wanneer je deze bezit wordt het trainen naar een muscle up echt een stukje makkelijker.

Wanneer je wel je pullups en dips voor elkaar hebt, dan kunnen we aan de slag met het aanleren van het moeilijkste stukje, de transitie. Hieronder een How To:

How To: Muscle up transitie

Opmerkingen bij het filmpje:

  • Controle is key! Alle bewegingen tijdens de verschillende progressies dienen gecontroleerd te zijn. Je “gooit” jezelf nergens in de beweging. Dit is superbelangrijk. Internet staat helaas vól met verkeerde voorbeelden!
  • Start bij het begin! Ook al heb je bijna je muscle up, start vanaf de eerste progressie. Heb geduld en geef het tijd. Wanneer je de eerste progressie (de ringrow) volledig beheerst (minimaal 5×5 volledig gecontroleerd), dan ga je verder naar de tweede progressie (ringen draaien -> zitten). Hierna volgt pas de opeenvolgende progressie.
  • Zorg dat de aandacht is bij de schouderbladen! Deze moeten richting de kontzakken “getrokken” worden. Niet naar elkaar dus! In elke beweging die in het filmpje gedaan wordt horen de schouders naar beneden.
  • Hou de oefening zoals die is. Ga bijvoorbeeld niet na de beweging een dip maken. Wil je het zwaarder? Dan doe je na de transitie maar 5×5 dips. Zwaarder maken tijdens deze beweging betekent vaak dat de kwaliteit achteruit gaat.
  • Kwaliteit staat altijd boven kwantiteit! Wanneer je de opmerkingen hierboven leest dan zeg ik dit al wel indirect, nu nog even direct! Wanneer je techniek niet consistent goed is tijdens een progressie, ga een stapje terug! Laat je ego even buiten de beweging, daar wordt het alleen maar lichter van!

Roy, trainer bij ons, reageert op iemand die de beweging veel beter kan,  maar heel slordig uitvoert: “Zeg maar dag gains! Want ze lopen nu de deur uit, even zwaaien!”

Wanneer je bezig gaat met het werken naar je muscle up op deze manier, dan zouden we het heel leuk vinden om een berichtje te krijgen van je! Kom je er niet uit, of heeft deze video je geholpen? Laat het ons weten op facebook: https://www.facebook.com/jaapsgym/

Meer informatie over de muscle up of ringtraining? Stuur een mailtje naar info@jaapsgym.nl, kom naar onze workshop “Ringdingen”, of misschien is personal training op afstand iets voor jou? Zie www.jaapsgym.nl

Recent Posts
0